Gelin Bu İşe Ortak Bir Çözüm Bulalım
ÖMER TAŞ:
Malatya Sigorta Acenteleri Derneği Başkan Yardımcı
Gerçekten de aile duyguların yoğun olarak yaşandığı, kişiler arası etkileşim ve iletişimin ön planda olduğu bir sosyal birimdir. Şirket ise kar amaçlı, mantık ve kuralların egemen olduğu sosyal bir yapıdır.
Ailenin veya aile üyelerinden birinin iş kurması ile bu iki sosyal yapı yan yana gelir, hatta çoğu zaman iç içe geçer. Ailenin şirketi, şirketin ailesi olur. Klasik bir aile şirketi kuruluş hikayesi olarak aileden bir kişi binbir zorluklar içerisinde bir bilen kişi yanında işi öğrenir. Çoğunlukla bu kişi gözü kara, kabına sığmayan, mevcutla yetinmeyen, genel tabirle ‘işinde deli’ diyebileceğimiz bir kişiliktir. Üretimi, muhasebeyi, pazarlamayı, satışı kısaca her şeyi kendisi yapar. Yetmediği durumlarda aileden kardeş, yeğen veya kendi çocuğunu işin içine katar. Bu kadar ağırlık verilen işte tabii ki başarı kaçınılmaz olur. İstatistiklere göre 16 bin 500 acente kayıtlı. Bu acentelerin yüzde 80’i aile şirketi. Yani baba ve oğul, amca ve yeğen işletiyor çoğunluğunu.
Dijital sigortacılık aile şirketlerini etkilemeyecek
Başarı birliktelikle gelir her zaman aile şirketinde tüm bireyler tam bir özveri ile çalışırlar üretimi, muhasebeyi, pazarlamayı, satışı, kendisi yapar. Yani yaptıkları işi en ince detayına kadar öğrenir ve bu bilgiyi müşterisi için en avantajlı hale çevirir. İşte tam bu yüzden dijital sigortacılık hiçbir zaman aile şirketleri olan acenteleri etkilemeyecektir. Acente sattığı ürün hakkında olan tüm eğitimlerini sahada yaşayarak öğrenmiştir ve bunu müşterisine örnekleri ile aktarır bir aile sıcaklığında… Dijitaller bunu yapabilir mi? Hayır. Sadece fiyat verir. Genel olarak acentelerin bu aile sıcaklığını kaybetmeden kendi kurumsal yapılarını oluşturmanın vakti gelmiş ve geçiyor. Acenteler arası birlikteliklerin oluşması gerekiyor. Hem acentelik sayılarını artırmanın pratik yolu hem de genel giderlerin kısıtlanmasının pratik yolu bu. Böylece karlı acente konumuna geçilebilir. Aksi takdirde istatistiklere göre 7 bin 500 acentenin üretim anlamında 500 bin TL altında üretim yaptığı görülüyor. Son dönemde komisyon düşüşlerini de göz önünde bulundurursak zarar edildiği görülecektir. Bu da kapanmaların adım adım geldiğini gösteriyor. Tabiî ki bu zarar sadece acenteye değil şirketler de yansıyacak. Kendi bindikleri dalı kestiklerinin farkında değiller şu anda. Bir sigorta acentesi yetiştirmek ya da personel yetiştirmenin maliyetini hesaplayacak olurlarsa düşürülen komisyonlarla eşleşmeyecektir. Benim buradan çağrım yetişmiş eğitimli bir acente topluluğu mevcut. Gelin bu işe ortak bir çözüm bulalım. Acentelerin komisyonları ile oynanmasın. Kurumsallaşmada acentelere şirketler öncülük etsin. Bu konuda eğitimler verilsin, karlılık hesapları anlatılsın. Devletin acenteleri KOBİ olarak görebilmesi için kulisler yapılsın. Bu işi birlikte daha profesyonel yapmanın mücadelesini verelim.