SEGEM Belge Almak İçin Bir Araç Olmaktan Öteye Geçemiyor
CENGİZ KOLLUGİL
Kayseri Sigorta Acenteleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı
Bilindiği gibi sigorta sektörünün resmi tek eğitim kurumu SEGEM’dir. Sigorta teknik personeli olabilmek için verilen interaktif eğitim sonrası yapılan sınavda başarılı olmak zorundasınız. Gördüğümüz kadarıyla şu ana kadar SEGEM eğitimleri acente olarak faaliyet göstermek ya da sigorta teknik elemanı olarak çalışmak için realitede yeterli değildir.
Bu yüzden de SEGEM eğitim ve sınavları teknik eleman belgesi almak için bir araç olmaktan öteye geçememektedir. Verilen bu eğitimler yeterli değildir. Eğitimler daha çok branşlarla ilgili teknik ve hasar konusunda olmalıdır.
Şirket eğitimleri yok denecek kadar az
Sigorta şirketlerinin teknik konulardaki eğitimleri yok denecek kadar azdır. Şirketler acente transferi yoluna ya da halen faaliyet gösteren acentelere yöneldikleri için acentelerin her şeyi bildiklerini farz ederek eğitime yer vermemektedirler. Yangın, makine kırılması, elektronik cihaz, inşaat all risk, sağlık sigortalarında teminat ve kapsamları birçok acente arkadaşımız ve çalışanları bilmemektedir. Bazı şirketler sirküler şeklinde ya da sunumlar şeklinde acentelere mail yoluyla eğitim verme yoluna gidiyor. Bu da yeterli olmuyor. İnsanlar bilmedikleri ürünleri satamazlar. Bunun sonucunda da acenteler trafik kısır döngüsünün dışına çıkamamaktadırlar. Ya da eksik bilgi ve donanımla müşterilerini yanlış bilgilendirerek istemeyerek de olsa sektöre olan güveni zedelemektedirler. Sigorta şirketleri öncelikli olarak acentelerini teknik konularda sıkı bir eğitimden geçirmelidir. Ondan sonra bu ürünleri acentelerin pazarlaması için teşvik etmelidirler. Pazarlama demişken biz acentelerin en büyük eksikliği ise pazarlama eğitimi, kişisel gelişim eğitimi konularıdır. Sigorta acenteliğini pazarlamadan ayrı düşünemeyiz. Sigorta ve pazarlama iç içedir. Şimdiye kadar istisnalar hariç sigorta şirketleri acentelere pazarlama, satış teknikleri, kişisel gelişim, iletişim, diksiyon gibi direkt satışı etkileyen konularda eğitim vermemişlerdir.
Acenteler bir noktada tıkanacaklar
Gelişmeyi ve ilerlemeyi düşünen acenteler kendi gayretleri ile bu eğitimleri almak yolunu seçmişlerdir. Bunu yapan acenteler gerçekten sektörde öne çıkmışlardır. Randevu sistemi olmadan faaliyet gösteren, telefonda nasıl hitap edileceğini bilmeyen teknik personelle yoluna devam etmek isteyen acenteler bir noktaya gelip tıkanacaklardır. Bu yüzden şirketler ve acenteler karlılığı artırmak için teknik konularla beraber pazarlama teknikleri ve pazarlamayı etkileyen diğer unsurlarında eğitimine önem vermelidirler. Özellikle elementer branşlarda faaliyet gösteren acentelerin bu eğitimleri bir an önce alması kaçınılmazdır. Bireysel emeklilik alanında faaliyet gösteren şirketler bu konuda daha ciddi ve titiz davranmaktadırlar.