İşte Farkındalık Yaratacak Önerilerim
ATİLLA KOCAMAN:
Tüm sigorta sektörü oyuncuları ve oyun kurucularına ve en başta SEGEM yönetimine açık bir teklifim var: “Nasıl ki bankacılık kredi ürünlerinde türev ürünlerden bahsederken bu ürünleri satmaya yönelik SPK temel düzey ve ileri düzey sertifikasından tutun da mortgage, gayrimenkul değerleme vs gibi BDDK ve SPK tarafından sertifika isteniyor.
Biz acenteler için de her acenteyi segmente edici, uzmanlık ve branşlarına göre adına örneğin ileri düzey teknik personel sertifikası vs gibi bir isimle farklı bir modeli neden eklemiyoruz? “Çoğu acente ve sigorta şirketinin teknik personel sertifikasını bile zor bela aldırabiliyoruz. Üstelik bunun maliyetine de katlanmak da çabası. Ayrı bir sertifika nasıl bir fark yaratacak?” gibi sorularınızın hepsinin cevabını vereceğim…
SEGEM için önerilerim
Kurumlar başlığında önerim ve uygulamaya gelince SEGEM;
1-Acenteler için temel ve ileri düzey teknik personel sınavını olarak iki farklı sınav modeline geçmeli.
2-Acenteler için teknik personel sertifikası için sadece sertifika sınavı düzenleyen kurum olmanın daha da ilerisine giderek, bu sınavın metedolojisine daha fazla anlam yüklemeli, sınav sorularını; özellikle hasar anında yapılacak uygulamaları geliştirecek yoruma dayalı sorulara ağırlık vermeli. Beklenen fayda, bu şekilde sınav sorularını, ezber eğitim ile geçmenin önüne geçerek, kalifiye düzeyi daha yukarda teknik personel amaçlanmalı.
3-İleri düzey teknik personeli sınavı düzenleyerek sigortacılık ürünlerinin sadece motor branşından ibaret olmadığı, gerçek profesyonellerin lisanslanmasının amaçlandığı, sadece ürün ve branş odaklı olmayan sigorta hukuku, temel hukuk, ticaret hukuku, ekonomi, girişimcilik, yönetsel yetkinlik vs gibi konuları barındıran bir sınav modeli gerçekleştirmeli. Beklenen fayda, acentelerin farklı branşlarda üretim ve hizmet hedefleyen, profesyonel ve makro bakış açısına sahip kişiler tarafından yönetileceği tabanın hazırlanmasını kolaylaştıracaktır.
Şirketler için önerilerim
1-İleri düzey sertifika sahibi acenteleri motive edici ek komisyon uygulamaları yapmalı.
2-Temel düzey sertifikası olan acentelerin ileri düzey için yönlendirmeli, ek fayda, ödül vs gibi kriterlerinin uygulamasına model olmalı.
3-Ürün odaklı komisyon anlayışının yanısıra ileri düzey sertifika sahipliğini özendirici ürünleri çıkartmalı. Beklenen fayda, zorunlu branş dışında ürün satışı ve müşteri memnuniyetini hedefleme için tam donanımlı ve yetkin, ürün hakimiyeti olan ve ilişki yönetimini bilen profesyonel acenteler, kendileri katma değer katan ve şirketlerin vizyon ve misyonlarına daha çabuk ulaştıracaktır.
Hazine için önerilerim
1-İlgili sertifikasyon modeli için gerekli yönetmelik değişikliğini sağlayıcı ve geçiş sürecini kolaylaştırıcı önlemler sunmalı.
2-İleri düzey sertifika sahibi acente/teknik personellerinin farklı branşlarda poliçe üretimlerini destekleyecek yetkilendirme modeline geçmeli. Beklenen fayda, içinde yaşadığımız ekonomik sistem itibariyle herkesin ihtiyacı olan sigorta ürünlerinin doğru ve etik şekilde sunulması, sigorta sektörünün en önemli aktörü acentelerin yetkinlik, bilgi birikimi ve donanımının maksimum seviyeye çıkartarak simsar acente algısından profesyonel sigorta aracısı rolüne geçmesine olumlu katkı sağlayacaktır.