Bir Orta Yol Bulunmalı
AKİF ÖZBİLGİN:
Kayseri Sigorta Acenteleri Derneği (KAYSİAD) Yönetim Kurulu Üyesi
Plansız, paylaşımsız, sektörün tüm aktörleri ile istişareden uzak yaklaşımlarla, sigorta sektörü tümden sıkıntı içerisine sürüklendi. Taksiciler sokağa dökülüyor, normal vatandaş bir şey yapamıyor, kamyoncu federasyonları üzerinden televizyonlarda lobi yapıyor, şirketler “Zarar ediyoruz” diyor, emekli veya asgari ücretli olup da bir araç sahibi olan vatandaş da aracını satılığa çıkarıyor. Bu bağıranların hepsinin sesi, hakaretleri, acenteler üzerinden geçiyor...
2015’in Temmuz ayından beri her bir acente, sektörün en büyük poliçesi durumundaki trafik poliçesi için gününü harcıyor. Hatta aynı poliçe için günlerce uğraşabiliyor. Sektörün itibar ve güveni yerlerde . Fiyatı duyan her vatandaşın gözünde acente sahtekar muamelesi görüyor. Şirketler hırsını alamadığı için, acentelerin bir de komisyonlarını kesiyor. Devlet küçük bir olayda dahi acenteleri kapatma ile tehdit ediyor, müşteri ağzına geleni acenteye söylüyor. Ve acenteler sessiz...
Neler yapılmalı?
Yapılması gerekenlere gelince;
1-Fiyatların makul, mantıklı artışlarla teminatlara göre yükselmesi sağlansaydı bugünkü gibi yüzde 500’lere varan anormal artışlar yaşanmazdı.
2-Serbest rekabeti yanlış anladık ve uyguladık. Demek ki bizde taban ve tavan fiyatlar, makul alt ve üst limitler olmalı ki Ege Sigorta faciaları yaşanmasın...
3-Devlet 10 yıl gibi hem de geçmişe yönelik teminat genişletmelerini kaldırsın ya da makul süreye çeksin. Bu işin uzmanları beden hasarın tazminatlarını sabitleyerek, şirketlerin risk belirleme ve tazminat ödeme bedelini belirlesin. Bu bedellerle mahkeme yolu kapatılmış olsun.
4-Şirketler hasara göre değil, hasar meblağlarına göre fiyatlandırma yapmaya yönelik, acil olarak TRAMER’le koordineli bir çalışma başlatmalı.
5-Araç odaklı değil, sürücü odaklı fiyatlandırma sistemine geçilmeli.
6-Devlet 20 yaş altı araçları trafikten kaldırma noktasında adımlar atmalı. ÖTV indirimi, yeni araçla değişim avantajları gibi, eski araçların yollardan temizlenmesine yönelik projeler geliştirmeli.
7-Sigorta şirketlerine yabancı sermaye değerlidir gözü ile değil, “Her sermaye değerlidir. Kanun ve kurallara uymayan şirketler kim olursa olsun cezalandırılır” diyebilmeli.
8-Gerekirse trafik teminatlarında makul düşüşler sağlanmalı, fiyatlar indirilmeli.
9-Devlet poliçelerdeki SGK ile alakalı vergilerde indirime gidilerek, fiyatların düşmesine destek olunmalı.
10-Devlet ve sigorta şirketleri, acenteleri ve eksperleri adam yerine koyarak, onların piyasa konusundaki deneyimlerini de hesaba katarak, yerel bazda çalışmalarla, imparatorluk yönetir şekilde, İstanbul’dan değil, yerel durumları değerlendirerek hep birlikte bir “orta yol” bulmalı. Bu yapı, bu sistem düzeltilmez ise teker patladığında, araba tümü ile devrilir. Hepimiz altında kalırız. Sektör artık kendini toplamalı. Herkesin birbirine, emeğine, kazancına saygı duyduğu bir yapı, bir “orta yol” bulunmalı.