Doğru Olan Tarifenin Tam Serbest Hale Gelmesidir

ERCENK AKGÖZLÜ:
Başkent Sigorta Acenteleri Derneği (BASİAD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı

Sektörün lokomotifi niteliğinde olan ve hayat dışı üretimin yaklaşık dörtte birinin yapıldığı zorunlu mali sorumluluk sigortası, serbest tarifeye geçiş sonrası ve özellikle Haziran 2015 tarihinde açıklanan yeni düzenlemeler sonrası sürekli tartışılan ve hiçbir kesimi mutlu etmeyen bir ürün olarak karşımızda.

haber 11 011Herkesin yakından bildiği üzere süreç sektörün mevzuat hasarı olarak nitelendirdiği destekten yoksun kalma tazminatlarının (kusurlu sürücü için) geriye dönük ödenmesiyle başladı. Sigorta şirketleri, 1 Haziran 2015 tarihinde yürürlüğe giren yeni genel şartlarla ilgili daha düzenleme aşamasındayken, üzerlerindeki yüklerin artacağını ve bunun da fiyatların yükselmesine yol açacağı konusunda sinyal vermeye başlamışlardı. Düzenleme ile yeni yaşam tablosu hazırlanmış, ömür ve emeklilik yaşı yükseldiği için ödenecek tazminatlar da yükselmişti. Yedek parçada sertifikasyon şartı maliyeti artıracak bir başka unsur olmuştu.

Değer kaybı teminatı da diğer yük getiren unsur olarak karşımıza çıktı. Döviz kurlarındaki aşırı dalgalanma yedek parça maliyetlerinin kontrol edilememesine yol açtı. Asgari ücrette yapılan düzenleme, önümüzdeki dönemde işçilik maliyetlerin artışına sebep olacak ama daha önemlisi, destekten yoksun kalma tazminatlarının hesaplanmasındaki artış olacak. 10 yıldır zarar açıklayan bu branş için sektör yöneticilerinin fiyat rekabetini ön planda tutup, oluşan zararları görmezden gelmesi de sorunun çığ gibi büyümesine yol açtı. Fiyatlar bu kadar artarken zararın katlanarak büyümesinin sebepleri nelerdir? Biraz da bu konuyu irdelemek gerekiyor.

Zararın önüne geçilemiyor

Yanlış fiyat politikaları ve mevzuat hasarları zararı o kadar büyütmüş durumda ki yeni satılan ürünlerin teminatlarının genişliği fiyatlar ne olursa olsun zararın önüne geçemiyor. Özellikle ticari araçlardaki hasar frekansının Avrupa ortalamalarının çok üstünde olması fiyatlamanın buna göre yapılmasını gerektirirken, Hazine’nin tavan fiyat uygulaması hasarlı hasarsız sigortalı kavramını ortadan kaldırdı, hasarsız olan sigortalı da bir nevi cezalandırıldı. Sürecin bu şekilde devam etmesi, zorunlu olmasına rağmen poliçe yaptırmama oranının artmasına yol açıyor. Sorun sadece bu branşta kalmayacak. Sigortalıların maliyetlerini düşürmek için diğer branşlardaki ürünlerinde tasarrufa gitmelerine yol açabilecek. Bu branşta komisyonlarının düşürülmesiyle ciddi sıkıntı yaşayan acentelerin portföylerinin tamamı ile ilgili de gelecekte sıkıntı yaşayacakları aşikâr. Maliyetlerin azalması için başvurulan bu yöntem konunun çözümü için bir fayda sağlamayacağı gibi acentelerin şirketlerle aralarında oluşan iş ortaklıklarının sıkıntıya girmesine yol açacak. Hazine’nin poliçelere bir takım limitler getirmesinin geçici bir çözüm olarak kalacağı, kısa bir süre sonra yeniden konuyu tartışır hale geleceğini görmemiz gerekiyor. Doğru olan tarifenin tam serbest hale gelmesidir. Sigorta şirketleri bedeni zararları koruyan basit bir ürün çıkarmalı, sigortalılar ek ücret ödeyerek geniş teminatlı ürünler satın almalı.

Yazarlar

  • Jun 05 , 2017

    MUSTAFA NAZLIER

    Sigorta Eksperi

    Tüm sektör aktörleri sigorta eksperlerinden eşit olarak aynı kalitede düzenli hizmeti alabilmelidir. Bunu sağlamanın tek yolu eğitim ve bilginin güvenli olarak istikrarlı biçimde eksperler tarafından tüm paydaşlarına bağımsız ve tarafsız sunulabilmesidir.

  • Jun 02 , 2017

    M. JALE BAYAV

    TÜSAF Yönetim Kurulu Üyesi

    Geçmişteki hatalarımız, geleceğimize yön veren en iyi derslerdir aslında, önemli olan hataları görebilmek ve kabullenebilmek cesareti ve olgunluğu ile kendimizi yenilememizdir.
    Hayatta ya Bey olacaksın ya Paşa, ya Ağa olacaksın ya da Maşa…

  • Jun 02 , 2017

    ADNAN ÇELİK

    Parametre

    Borsa İstanbul'daki şirketlerin toplam piyasa değeri 718 milyar lirayı aştı. Borsa İstanbul'da en yüksek piyasa değerine sahip şirket, 41,1 milyar lira ile Koç Holding olurken, onu Garanti Bankası, Akbank ve İş Bankası izledi.

  • Jun 02 , 2017

    HANİFE KARAMUSTAFAOĞLU

    Eğitim

    Birçok işi halletmeye çalışıp yine de hiçbirini tamamlayamıyorsanız ya da sabah erkenden işe gittiğiniz halde hâlâ verimli çalışamadığınızı düşünüyorsanız bir yerde hata yapıyorsunuz demektir. Amacınız iş hayatında üretkenliğinizi artırmak ise işte uygulamanız gereken 5 madde...
    Üst üste yapılan toplantılar, ardı arkası kesilmeyen mailler ve yapılacak işlerin birikmesi… Gün boyu çalışıyor, öğle tatillerinden feragat ediyor, hatta mesaiye kalıyor fakat yine de bir türlü işlerinizi bitiremiyorsanız, modern çalışma hayatının en büyük sıkıntılarından biri olan “verimsiz çalışma kriziyle” karşı karşıyasınız demektir. Ancak gün içerisinde üretkenliğinizi etkileyen durumları öğrenerek ve gerekli önlemleri alarak daha verimli çalışmanız mümkün. İşte iş hayatında üretkenliğinizi artıracak 5 yöntem:

  • Jun 02 , 2017

    HASAN ALİ GÖZÜKARA

    Otoacente

    Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) tarafından bu yıl 17'ncisi düzenlenen "İstanbul Autoshow" kapılarını ziyaretçilere açtı. Bu yıl "Geleceğe Yakından Bakın" sloganıyla gerçekleştirilen fuar 21-30 Nisan tarihlerinde açık kaldı. TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen fuarda, bu sene aralarında daha çok Türkiye'de üretim yapan firmaların bulunduğu otomotiv markaları yeni modellerinin lansmanlarını gerçekleştirdi.
    Bugünün ve geleceğin teknolojilerinin sergilendiği fuara, Alfa Romeo, Aston Martin, Dacia, DFSK, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Lexus, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Smart, Ssangyong ve Toyota katıldı. Fuarda, otomotiv markalarının yanı sıra, teknoloji, inovasyon, bilişim, aksesuar ve yan sanayi firmaları, sivil toplum örgütleri ve basın kuruluşları da yer aldı.


tsrsb   dask   sigortacili   sigorta_gov   tsev    sigorta bilgi merkezi    sigorta tahkim komisyonu    guvencehesabi

Showcases

Background Image

Header Color

:

Content Color

: