Sadık Müşteri Profili Yaratılmalı
KEMAL ŞAKİR BERMANT:
Sigortacılık branşında faaliyet göstermek gün geçtikçe zorlaşıyor. Bu duruma gelinmesinde mevzuatın, şirketlerimizin, aracı kurumların ve müşterilerin kısaca taraf olan her kesimin payları var. Herkes kendisine göre değerlendirme yaptığı için kısa sürede sıkıntıların aşılması zor gözüküyor.
Özellikle son yıllarda trafik sigortasındaki fiyat uygulaması bugüne kadar hiç karşılaşılmadığı şekilde ülke gündeminin önemli konularından biri haline geldi. Şirketlerimiz geriye dönük bedeni tazminat taleplerinin fazlalığını neden olarak gösteriyor. Olayı bu kadar basite indirgememek gerekiyor. Mevzuat ve hukuk sisteminde bir sıkıntı varsa bunları çözmek şirketlerimizin görevi. Çünkü son üç, dört yıldır sigorta sektöründe trafik sigortalarında zarar edildiği görülüyor. Bu konudaki hatanın şirket yöneticilerinde olduğunu ve günü kurtarmak adına politika belirlendiği için bu günlere gelindiği söylenebilir.
‘Trafik’te sorun çözülmeli
Tüm acente arkadaşlarımız her gün müşteriler ile bu fiyat istikrarsızlığını konuşuyor ama nedeni hakkında mantıklı bir açıklama yapılamıyor. Ancak bugün işin gerçeği zarara ait fatura tüm araç sahiplerine paylaştırılıyor. Temennimiz en kısa sürede yapılacak olan mevzuat değişikleri ile sıkıntılara çözüm bulunabilmesi. Ayrıca trafik sigorta teminat kapsamı dışında bırakılan manevi tazminat talepleri için de bedeni tazminat tutarının belli bir yüzdesi oranında teminata dahil edilmesinin yapılacak mevzuat değişikliğinde gündeme alınması gerektiğini düşünüyorum. Sektörümüzdeki diğer önemli sıkıntı ise kurumsal işlerde şirketlerimizin risk kabul politikalarında bir istikrarın olmaması. Bir şirketimizin onay verdiği bir işi diğer şirket vermeyebiliyor veya her şirket kendine göre değişik önlemler alınmasını isteyebiliyor. Bu uygulamaların standart bir hale gelmesi sektör açısından önemli. Ayrıca bazı iş kollarında faaliyet gösteren kuruluşlara teminat verilememesi bence yanlış. Her risk sigortalanabilmeli. Sektörümüzde yalnızca üretim ve pazarlamaya yönelik bir sistem geliştiriliyor. Sorun olduğunda tek çözüm genel müdürlüklerimizdir. Bu tür merkeziyetçilik uygulamaları sıkıntı yaratıyor. Üretim yapmak istediğinizde her tür destek mevcut, ancak bir sorun veya problem yaşadığınızda muhatap yok. Bu husus acenteler açısından önem arz ediyor. Şu anda gündemde olan başka bir konu da tek gelirleri komisyon olan acentelerin, bu gelirlerinin düşmesi. Trafik ve bireysel emeklilik sigortalarında uygulamaya başlandı, muhtemelen diğer branşlara da yansıyacak. Sonuçta şirketlerimiz özellikle bireysel işlerde aracı kurumları ortadan kaldırmak mı istiyor ? İstemesek bile bu soru devamlı aklımıza geliyor. Sektörün daha ileri gitmesi müşterilerimizin daha fazla bilinçlenmesine bağlı. Özellikle poliçelerin daha anlaşılır olması gerekiyor. İstenen ve aranan, özellik arz eden şartların dikkat çeken bir şekilde belirtilmesi ve bu hususların müşteriye aktarılması önemli. Ayrıca sadık müşteri profili yaratılmalı. Şu anda fiyat endeksine dayalı bir sadakat var. Ancak müşterilerin güvendikleri bir sigortacısı ve sigorta şirketinin olması önemli.
Özerk bir “oda” sistemi kurulmalı
Sektörün ayrıca TRAMER sistemi gibi tüm üretimin hasar bacağının sorgulanması ve iyi müşterinin tespiti önem arz ediyor. Bir müşteri teklif almak için piyasaya çıktığında kendisine geçmiş dönem hasar bilgisi soruluyor. Verdiği cevap esas alınarak değerlendirme yapılıyor. Sektörün daha iyiye gitmesi için tüm branşlarda hasarları sorgulayabilen bir sistem içine girilmeli. Sektörün bu sıkıntılı dönemleri aşmada acente arkadaşlarımızın birlik ve beraberlik içinde olmalarını, acente dernekleri ve Federasyon çatısı altında birleşmeleri gerektiğini ve bu kurumları desteklemelerini, ancak esas hedefin özerk bir “oda” sistemi kurulması olduğunu düşünüyorum.