Sigorta Acentelerinde Kurumsallaşma

AHMET ERSAVAŞ
Sigortacılığın dünya standartlarında sahip olduğu itibarı ülkemizde de kazanmalıyız, bunun yolu da kurumsallaşmadan geçiyor.
Her insan kendi ailesinde ve iletişim kurduğu arkadaş çevresinde, kendine özgü kuralları ile yaşar. Arkadaş olan kişiler birbirlerinin kurallarını bilir ve iletişimlerini bu kurallar dahilinde yaparlar. Nasıl ki insanlar birbirlerine saygı gösterdikçe arkadaşlıklar sürerse, işletmeler de belli kurallar içinde, müşteri ve aynı sektörde rekabet içinde olduğu işletmelerle, ilişkilerini sürdürmek durumundadır. Sigorta acenteleri için bu kurallara kısaca ‘sigortacılık etiği’ diyebiliriz. Etik değerler sektörün itibarını ve saygınlığını artıran unsurlar olarak karşımıza çıkar. Etik değerlere sadakat, şirketlere itibar ve saygınlık kazandırır. İtibar ve saygınlık, çok uzun seneler emek verilerek elde edilebilirken, çok kısa sürede kaybedilebilen bir olgudur. İtibar ve saygınlık insanlar üzerinde o kuruma veya kişiye güven olarak ortaya çıkar, bu güven duygusu elde edilmesi yıllar alan ancak kaybedilmesi saniyeler sürebilecek bir duygu olduğu için hassas ve dikkatli davranılması esastır. Bu dikkati bize kazandıracak unsur ise işimizin etik değerlerine sadık kalmak ve hangi şartta olursa olsun mesleki tavrımızın aynı çizgide kalmasıdır. Bunu başarabilen işletmeler kurumsallaşmış olur.
İşletmelerin mirasları etik değerleri ve kurumsallıklarıdır. Kurumlarda kişiler değil kurum önemlidir, kişiler değişse bile işin devamı esastır.
Söylediklerimiz müşteri için referans teşkil eder
Müşteri karşısında kurduğumuz her cümle meslektaşlarımızı ve müşterimizi zor durumda bırakabilir. Bizim söylediklerimiz müşteri için referans teşkil etmektedir, bilgi kirliliğine meydan vermemek gerekir. Sigorta acenteleri olarak ürünümüzü anlatmak bakımından son derece mahir olmalıyız, ve bilgi eksiklerimizi gidermeliyiz. Müşteri, sigorta acentesinde yapmak istediği sigorta ile ilgili her türlü bilgiyi detaylı bir şekilde alabilmelidir. Müşterinin yapacağı ödemenin karşılığında nasıl bir hizmet alabileceği müşteriye düzgün anlatılması, mesleğin itibarını artıran bir unsurdur.
Müşteriye başka acenteleri tenkit etmek, velev ki bu acente yanlış bir iş yapmış dahi olsa, etik bir durum değildir. Bel altı rekabetin olduğu sektörlerin itibarı ve saygınlığı olmaz. Acentelerimiz müşterilere işin gereği olan ürünü sunmak durumundadır, ürünü satabilmek için başka yollara tevessül etmek, özellikle hasar durumlarında müşteriyi mağdur edecek ve dolayısıyla işimizin itibarını ve değerini düşürecek bir etki yapacaktır. İşimizin itibarını ve saygınlığını artıran bir unsur da müşteriyi ağırladığımız ortamlardır. Fiziki ortamlarımız düzgün ve temiz olmalıdır. Sigortacılığın dünya standartlarında sahip olduğu itibarı ülkemizde de kazanmalıyız, bunun yolu da kurumsallaşmadan geçmektedir. Yukarda kurumsallaşmanın temel adımlarından bahsettim ancak, kurumsallaşma bir süreçtir ve yaşam biçimidir. Sonuçta hepimiz aynı gemide yolculuk etmekteyiz, bir acentenin yapacağı uygunsuz bir davranış tüm sektöre mal olmaktadır. Sektör kuruluşlarından acentelerin kurumsallaşması ve etik değerlere sahip olmasını sağlamaya yönelik eğitimler ve farkındalık oluşturacak etkinlikler yapmasını bekliyorum.
Kurumsallaşmanın işin devamını sağlaması bakımından değerini anlatmak sektörümüzde söz sahibi olan kuruluşlara ve derneklere düşmektedir.