Sektörün ihtiyacına uygun personel yetiştirmeye çalışıyoruz

YRD. DOÇ. DR. ÖZLEM YALAZ
Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek
Yüksekokulu Bankacılık ve Sigortacılık
Program Koordinatörü
Gün geçmiyor ki sigorta şirketlerine, sigorta aracılarına ve mevzuata yönelik düzenlemeler getirilmesin, sektör duyuruları ilgili kurumların internet sitelerinde yerini almasın.
Sektörün tüm aktörleri böylesi hızla değişen, yenilenen, gelişen sektörel devinime ve ülkenin genel değişkenlerine uyum sağlamaya çalışırken fark etmeksizin kendini sürekli yenileyen, gündemi, sektörü, yasal düzenlemeleri hızlı ve hassas takip eden yapıya büründüler. 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nun devreye girmesiyle başlayan değişim öncelikle yapısal değişimler ve yaptırımlarla uygulanmaya başlandı. Sonrasında mevcut şartlara göre yapılanan ve sorumluluklarını yerine getiren tüm birimler ve özellikle acenteler zaman içinde sürekli değişen yenilenen iş koşullarına uygun çalışarak kazanmak ve varlıklarını sürdürebilmek için daha profesyonel, daha girişimci davrandılar. Acentelerin bu değişim sürecinde zorunlu da olsa en fazla yatırım yaptıkları alanlardan biri eğitimdir. Acente olabilmenin asgari koşullarını sağlamak, değişime uyum sağlayabilmek, uzun soluklu karlılığı sağlayabilmek için kendilerine ve personellerine yatırım yapmaya devam etmektedir. Üniversiteler sektörün eleman ihtiyacını karşılamak için hızla yapılandılar. Akdeniz Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Programı olarak 2007 yılından itibaren sektörün ihtiyacına uygun personel yetiştirmeye çalışıyoruz. Kaldı ki meslek yüksekokullarının misyonu ara eleman yetiştirmek iken sigortacılık programı mezunları ara eleman olmanın ötesinde SEGEM eğitimlerini de tamamlayarak “teknik personel” olabilmektedirler. Hazine Müsteşarlığı’nın Sigorta Acenteleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmeliği, acentelik faaliyetinde bulunacak tüzel kişilerin kuruluşuna ve acentelerin merkezleri dışında şube açabilmesine yeni düzenleme getirmiştir.
Hangi şartlar getirildi?
Şube açarak teşkilatlanmak isteyen acentelerin merkezlerinde genel müdür, en az bir genel müdür yardımcısı ve yeterli sayıda birim müdürlüğü oluşturulması gerekmektedir. Genel müdürün en az 7 yıl, genel müdür yardımcısının en az 5 yıl sigortacılık mesleki deneyimi, en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş olması gerekmektedir. Şubelerde en az bir müdür ve bir teknik personel istihdam edilmesi, ayrıca şube müdürünün tüzel kişi acente müdüründe aranan şartları taşıması gerekmektedir. Bu durumda, sektörün eğitim çıtası biraz daha yükselmiş, teknik personel ihtiyacının ötesinde eğitimli ve deneyimli personel ihtiyacı doğmuştur. Tabii ki eğitimin de, deneyimin de sihirli bir değnek ile kısa vadede sağlanması mümkün değildir. Ancak, bizler kanun koyucuların ve uygulayıcıların talep ettiği bilgilendirilmiş ve eğitilmiş iş gücünü sağlamak için hazırız. Sigorta sektörünün ihtiyacına, talebine yönelik şartlarımızı revize ederek “Daha uzun ve daha etkili eğitime varız” diyoruz.